05 januari 2023
Je ziet ze niet, maar er zijn er steeds meer. Wij hebben het natuurlijk over DE INTERNE PODCAST. De ultieme tool om je personeel op de hoogte te houden van… en te betrekken bij… wat er speelt in de organisatie. Bij een zakelijke podcast, wordt er al snel aan de externe markt gedacht, maar als een podcast zo goed werkt voor de externe markt, waarom zou dit dan niet het geval zijn voor de interne communicatie? Bespreek belangrijke trajecten, projecten, veranderingen, doelstellingen, campagnes, kansen, evenementen en andere belangrijke topics met diverse lagen in je organisatie en bekijk wat er ontstaat. Een transparante organisatie met een open bedrijfscultuur, waarin medewerkers elkaar kennen, herkennen en erkennen. Een plek waar ideeën zowel van top down als bottom up ontstaan ,draagvlak vinden en behouden. Een bedrijf waar the talk of the town in alle lagen van de organisatie leeft en beleefd wordt. Ben je een modern bedrijf en wil je een gedreven workforce stimuleren om betrokken te worden, te zijn en te blijven bij het reilen en zeilen van de organisatie, dan kun je eigenlijk niet zonder… de interne podcast.
Vind binnen je organisatie iemand om als vaste host te fungeren! Het is belangrijk dat dit iemand is die bekend is binnen de organisatie en affiniteit heeft met podcasten. Daarnaast is het natuurlijk prettig als diegene de skill heeft om op een redelijke manier iemand te interviewen. Mocht je deze persoon extra goed willen ondersteunen, kun je er altijd voor kiezen deze op te geven voor onze 1-daagse podcastcursus.
Bedenk eerst een concept voor jouw interne podcast! Wat is het doel van jouw interne podcast? Met welke frequentie wil je een nieuwe aflevering uitbrengen? Welke onderwerpen wil je in jouw interne podcast bespreken? Met welke gasten wil je in gesprek? Hoe lang mag elke aflevering duren? Wanneer en via welk kanaal deel je de podcast binnen de organisatie?
Bereidt elke aflevering goed voor! Schrijf je introductie van het onderwerp en je gasten vast uit! Zet de vragen die je wilt stellen vast onder elkaar! Denk vast na over de kleding die je aandoet (als het gaat om een video podcast). Bespreek met je gast(en) van tevoren waar je het wel en mogelijk waar je het juist niet over wilt hebben. Een goede voorbereiding zorgt voor een soepele opname. Probeer gesprekken ondanks een goede voorbereiding wel authentiek te houden. Een van de grootste ergenissen van luisteraars van podcasts zijn duideliojk gescripte gesprekken.
Wees je er bewust van dat de techniek achter een podcast tijdrovend en uitdagend kan zijn. Helemaal als je audio ook met video wilt combineren. Niets is vervelender dan een half uur een goed gesprek voeren ten behoeve van jouw podcast en er vervolgens achterkomen dat jij of je gast niet goed te verstaan zijn op de opname, een ruis in de opname zit, de een veel luider overkomt dan de anders, etc.. Door gebruik te maken van De Amsterdamse Podcast Studio of Podcast Studio Rotterdam, ben je verzekerd van professionele opnames met professionele apparatuur en kundige begeleiding. Zo kun jij je volledig focussen op het gesprek en de inhoud die je over wilt brengen met jouw interne podcast.
Het belangrijkste is om gewoon aan de slag te gaan. Je komt er vanzelf achter wat wel en niet werkt voor jouw organisatie. Leer en ontwikkel as you go! Een interne podcast is op meer dan 1 manier een mooie toevoeging aan jouw organisatie. Dus wat houdt je nog tegen?
Wil je ondersteuning bij het maken van een sterke interne podcast voor jouw organisatie, neem dan gerust contact met ons op.
Laurens Peek – Founder @ De Amsterdamse Podcast Studio, Podcast Studio Rottetrdam & Trenchcoat Film